vrijdag 16 november 2012

Research & Onderzoeksvragen


Local VS Global

Momenteel ben ik druk bezig met mijn research voor mijn scriptie/researchverslag. Ik heb woensdag een bespreking gehad en veel extra informatie en tips gekregen om verder te gaan! Bij mijn vorige bespreking kreeg ik de tip om mijn concept globaler te trekken. Dit wil ik nog steeds wel doen, maar bij mijn researchverslag houd ik momenteel nog wel lokaal, ik kan het aan het einde nog steeds globaler nemen. Ik ga meerdere research methodes gebruiken om mijn onderzoeksvragen voor nu te kunnen beantwoorden. Dit zijn mijn voorlopige onderzoeksvragen:

- Hoe zag de locale protestcultuur er vroeger uit?
- Hoe ziet het straatbeeld op dit moment er uit, vooral bij culturele minderheden?
- Op welke manieren veranderen en/of moderniseren de culturele minderheden het straatbeeld van nu?
- Hoe inspireren locale identiteiten zich? 
- Hoe geven ze hun strijd om vrijheid en vooral hun identiteit weer? Hoe ziet het er uit?

- In hoeverre heeft de lokale omgeving betrekking op traditie?
- Hoe zit het met de herwaardering van ambachtelijkheid, onder andere ook tradities?
- Hoe moderniseer je de handwerkindustrie zodat het niet meer zo typerend wordt?

- Welke zijn ontwerpers hier mee bezig? Verwerken zij dit in hun ontwerpen? En hoe?


Op dit moment heb ik nog heel veel vragen om te beantwoorden, sommige ga ik misschien verder uitwerken dan de anderen. Ik ga verschillende onderzoeksmethodes gebruiken om aan antwoorden te komen. Ik ga ten eerste veel lezen. Fashion Theory, De macht van Mode en meerdere bronnen. Ik hoop op deze manier manier meer informatie te vinden en ook andere referenties die in de artikelen te vinden zijn. 


Verder ben ik ook van plan om mijn eigen straatonderzoek te doen wanneer ik met kerst in Barcelona ben. Ik ben dan op een ideale locatie om een culturele minderheid te kunnen onderzoeken en ik ben benieuwd hoe men dit laat zien in het straatbeeld. Ik hoop hier uit een conclusie te trekken die ik dan kan vergelijken met het straatbeeld van bijvoorbeeld Parijs of misschien wel India, Zuid Afrika of Amerika! Hier wil ik dan de visuele aspecten vergelijken maar ook het onderlinge verhaal.
Als voorbereidend onderzoek wil ik kijken naar verschillende modeblogs, op globaal gebied maar ook bij verschillende subculturen, maar dit is vooral visueel onderzoek.
Ik hoop dat ik op deze manier ook antwoord krijg op een aantal van mijn vragen en dan kan ik verder onderzoek doen naar bepaalde onderwerpen die mij verder in mijn proces kunnen helpen.


Geen opmerkingen:

Een reactie posten